Jouw visie op professionaliseren

De keuzes die je maakt komen voort uit de visie die je hebt

Doe je ogen eens dicht en neem je eigen team in gedachten. Welke collega komt er als eerst in je gedachten naar boven? 
Wat is de reden hiervan?

Zelf denk ik direct aan een bevlogen kleuter collega, ze is gedreven en heeft het beste voor met de kinderen. Wanneer er een initiatief klinkt reageert ze enthousiast en samen brainstormen we verder. Ik denk aan haar omdat ze mijn eigen drive voedt en mij een betere leerkracht maakt. 

Hoe zorg je voor gedreven leerkrachten? 

De gelukkige kleuterleerkracht

Er is natuurlijk geen succesformule, geen format die je op iedere leerkracht kan leggen om er een gedreven leerkracht van te maken, daarvoor spelen te veel verschillende factoren een rol. Maar...wanneer je tegemoet komt aan autonomie, relatie en competentie (Luc Stevens) kom je denk ik een heel eind. 

Gedreven leerkrachten die zich graag willen professionaliseren om een betere leerkracht te worden, te zijn en te blijven, daar gaat volgens mij het hart van iedere schoolleider harder van kloppen. Van gelukkige leerkrachten leer je ten slotte de mooiste dingen, ze leveren kwaliteit en willen zonder problemen een stap harder lopen. Dit werkt door in je hele organisatie en werkt zelf aanstekelijk voor andere collega's. Dit is de vibe die jij in je school wil. 

Begin met het einde voor ogen ~ Covey ~

Zorg voor professionals

Iedere leerkracht krijgt een scholingsbudget en professionaliseringsuren om zelf in te vullen. Als leerkracht heb je de keuze om dit budget op te sparen of om ieder jaar te spenderen. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw leerkrachten dit geld niet op de plank laten liggen en zich blijven professionaliseren? 

Wees proactief want hier heb je meer invloed dan je denkt!

Wat is jouw visie op professionaliseren?

Dit is een vraag voor jou: wat is jouw visie op professionaliseren? Wat is de visie van de schoolvereniging of van het schoolbestuur? Welke keuzes maak je hierin? 

Jouw visie op professionaliseren is bepalend voor het beleid dat gevoerd wordt. De kansen die jij biedt en mogelijkheden die jij aanreikt. 
Wanneer je jouw visie op professionaliseren helder hebt kan je gerichte keuzes maken met een doel voor ogen.
Is dat niet de taak van de leerkracht zelf? Jazeker. Maar wanneer jij ervaart dat dit niet gebeurt kan je twee dingen doen: 
1. Hier ongelooflijk van balen en misschien wel klagen.
2. Mogelijkheden bieden.

Wees proactief met het einddoel voor ogen! 
Organiseer een Kleuter Cafe bijeenkomst bij jou op school en laat leerkrachten met elkaar in gesprek gaan over het onderwijs aan het jonge kind. Dit kan zijn over een thema wat aansluit bij jullie visie op onderwijs of juist een thema waar de nodige hulpvragen liggen. 
Zet in op ontmoeten en inspireren. Het is een kleine investering met een groots resultaat.
Want eerlijk is eerlijk: zet een paar leerkrachten bij elkaar en wanneer ze beginnen te praten over het onderwijs aan het jonge kind houden ze vast niet meer op.  Het is fijn om andere collega's te spreken, om ideeën uit te wisselen en te ervaren dat je niet alleen bent wanneer het soms lastig is. Dat je samen het onderwijs mooier kan maken met hart voor het jonge kind.

Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact op, dan bespreken we de mogelijkheden.
Ik wil meer informatie over de mogelijkheden
Copyright 2022 - 2024 Kleuter Company - 
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram