Het is vrijdagmorgen, de laatste schooldag van de week. De bel gaat en jij loopt met je kopje koffie richting de kleuteringang van de school. Klaar om de deur open te doen en de kinderen te begroeten voor een nieuwe schooldag. Wanneer je de gang doorloopt naar de ingang van de onderbouw zie je dat de kinderen al staan dringen voor de deur. Ze hebben er zin in. Jij ook.
De leerkrachten lopen naar hun lokalen om alle kinderen een warm welkom te heten en jij doet de deur open. 'Goedemorgen allemaal, wat fijn dat jullie er zijn. Kom binnen'.
'Hoi Emma, wat heb je een mooie staart in vandaag.'
'Dag Mats, wat fijn dat je er weer bent.'
'Femke, ik zie dat jij het een beetje spannend vindt. Zal ik even meelopen naar de juf?'
Terwijl de kinderen naar binnen stromen en het schoolplein steeds leger wordt spreekt een van de ouders je nog even aan met de vraag over hoe dat ook alweer zat met vieze schoenen in de school. Na een kort gesprek sluit je de deur en loopt naar het leerplein bij de kleutergroepen. Er zijn een aantal kinderen aan het bouwen met de duplo. Je kijkt toe en direct komt een van de kinderen naar je toe en begint enthousiast te vertellen over zijn bouwwerk. Vervolgens glip je de kleutergroep nog even in en je ziet dat de juf in gesprek is met een aantal kleuters die het lastig vinden om tot spel te komen. Je ziet ook dat er een aantal kinderen lekker aan het kleien zijn, je gaat erbij zitten en pakt een stukje klei. Je kijkt wat de kinderen doen en je doet met ze mee. Al snel vertellen de kinderen hoe je de klei moet rollen tot een balletje en ook hoe je er een slangetje van kan maken. Of een pannenkoek.
Wat een goed begin van de dag!
Met een vers en warm kopje koffie neem je vervolgens plaats achter je bureau. Klaar om die veel te volle mailbox weg te werken....
Aandacht en gezien worden.
Dat is wat hierboven beschreven wordt. Er is aandacht voor het individu en iedereen wordt gezien. Leerlingen, ouders en leerkrachten.
Jij hebt door dat de basis ligt in de onderbouw. Wanneer je in de onderbouw een relatie opbouwt met ouders en kinderen kan je hier de rest van de schoolperiode op teren. Dit is de plek waar nieuwe ouders zijn, waar nieuwe leerlingen hun basisschool tijd starten. Als jij het belangrijk vindt dat je school een veilige plek is dan moet je hier zijn. Dan moet je beschikbaar zijn.
Loop jij, als schoolleider, wel eens zomaar de klas in? Gewoon voor de gezelligheid om sfeer te proeven. Om de dagelijks gang van zaken te ervaren. Of kom je alleen in de klas tijdens een aangekondigd lesbezoek waarin je een specifieke les wil zien met je eigen doel voor ogen?
Uit ervaring kan ik je vertellen dat 'gezellig buurten' in de kleutergroep jou de meeste informatie oplevert. Je ziet kinderen in hun natuurlijke omgeving, de leerkracht zie je aan het werk en als je goed kijkt zie je dat het kleuteronderwijs een schat aan doelen bevat waarvoor kinderen niet eens in de kring hoeven te zitten.