Het is herfst maar het is eigenlijk nog heel zacht voor de tijd van het jaar. Het is heerlijk om buiten te spelen en de tijd vliegt tijdens deze speelmomenten. Eigenlijk zonde om weer naar binnen te 'moeten'. Soms voelt buiten als even op adem komen, de kinderen spelen en jij hebt tijd om even rustig rond te kijken, om een gesprekje te voeren. Gek eigenlijk dat buiten in het kleuteronderwijs soms zo anders kan voelen dan de lessen binnen. Terwijl buiten zoveel te leren valt...
Zo begonnen wij ons herfst thema met een speurtocht door de buurt. We vroegen de hulp van ouders en daar gingen de kinderen met een speurtocht in de hand, naar buiten. Nu is herfst ook een gemakkelijk buiten thema want je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet de bladeren dwarrelen en eikel op de grond liggen. Maar... ga jij ook daadwerkelijk naar buiten of leer jij de kinderen over de natuur vanuit het lokaal?
De kinderen vinden het fantastisch om samen een rondje te lopen in de buurt. Tijdens zo'n wandeling kom je er pas achter hoeveel er te ontdekken valt. Hoeveel dieren er te vinden zijn, hoeveel soorten bladeren, stenen en takken. Kinderen zijn meester ontdekkers en helpen jou het wonder van de schepping te zien. Met handen vol natuurschatten kwamen we de klas weer in om de les hier te vervolgen.
Bij het ontwerpen van een nieuwe lesweek bedachten mijn duo collega en ik dat het eigenlijk zonde is om de speurtocht die we met de ouders gelopen hadden in de kast te laten liggen tot volgend jaar herfst. We willen de kinderen buiten laten onderzoeken, de herfst laten ervaren...! Wij hebben een combinatiegroep 1-2 en een van de opdrachten voor groep leerlingen werd: in tweetallen mogen kinderen buiten op het schoolplein op onderzoek uit gaan tijdens de speelwerkles. Iedere dag mochten twee andere koppels op pad. Nu moet ik er wel bijzeggen dat we een speelbosje bij ons schoolplein hebben en er dus ook veel natuur te vinden is (reden temeer om een natuurplein te willen). Wat is het heerlijk om te ervaren dat deze oudste kleuters deze verantwoording aankunnen. Ze kwamen allemaal enthousiast terug om te vertellen wat ze allemaal gevonden en ontdekt hadden. Een betekenisvolle les voor de kinderen en een prachtig bruggetje naar de boswachter want door hun eigen speurtocht hadden de kinderen al voorkennis opgedaan over de natuur en de herfst.